نقش معلم سازنده گرا در تربیت ذهن
کد مقاله : 1161-NSC
نویسندگان:
فاطمه کریمی *1، ندا نعیمی2
1گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس بنت الهدی صدر ادبیل،اردبیل،ایران
2گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس بنت الهدی صدر اردبیل،اردبیل،ایران
چکیده مقاله:
ذهن و قوه ی ادراک وجه تمایز انسان و دیگر موجودات هستی است. بکارگیری درست این نیرو نتایج مطلوب و ارزشمندی خواهد داشت. پرورش و تربیت ذهن از دیرباز مورد اهمیت بوده است و یکی از مسائل مهم در نظام آموزشی کشور است. آموزش و پرورش، با پرورش درست یادگیرندگان در جهت چگونه اندیشیدن و خلاق شدن، آنهارا به شهروندی متفکر مبدل می سازد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش معلم سازنده گرا در پرورش ذهن است؛ که به روش توصیفی با استناد به آثار کتابخانه ای نگارش شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بدین صورت است که؛ نقش اساسی در نظام آموزشی برای تربیت شهروندانی متفکر، معلمی است که با شناخت و تسلط کافی بر دانش حرفه ای خود، بتواند با بهره مندی از روش های سودمند تدریس مخاطبانی با اندیشه های برتر، خلاق، نقاد و کارآمد برای جامعه شکوفا کند. علاوه بر این با دارا بودن نقش هدایت گر و تسهیل گر با توجه به رویکرد سازنده گرایی که توجه اصلی آن، دانش آموز محوری و مهم شمردن تجربیات و تفکردانش آموزان است، دانش آموزانی مستقل با افکار و اندیشه های نو تربیت کند.
کلیدواژه ها:
نظام آموزشی، تربیت ذهن، معلم سازنده گرا، شهروند متفکر
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم