بررسی تاثیر اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل در آشفتگی شناختی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
کد مقاله : 1159-NSC
نویسندگان:
معین قورچائی *1، مرتضی دولتی2
1دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله خامنه ای، گرگان، ایران.
2دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله خامنه‌ای، گرگان، ایران.
چکیده مقاله:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی‌‌بر موبایل با اهمال‌کاری تحصیلی و آشفتگی‌شناختی می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دهند. از بین کلیه‌ دانشجویان تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری در‌دسترس انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات به وسیله‌ی سه پرسشنامه‌ی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی‌ بر موبایل، آشفتگی‌شناختی و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم انجام‌شد. به دلیل شرایط خاص ایجاد‌شده به خاطر بحران اپیدمی ویروس کرونا شرکت‌کنندگان به سوالات پرسشنامه‌ها در قالب پرسشنامه‌ی آنلاین پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، با استفاده از نرم‌افزارspss انجام‌شد. نتایج آزمون همبستگی نشان‌داد که بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و اهمال‌کاری تحصیلی، بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و آشفتگی‌شناختی، و بین اهمال‌کاری تحصیلی و آشفتگی شناختی دانشجومعلمان رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگریسون که به منظور پیش بینی میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی از روی آشفتگی‌شناختی و اهمال‌کاری تحصیلی انجام شد، نشان داد؛ آشفتگی‌شناختی و اهمال‌کاری تحصیلی در مجموع 42درصد از واریانس اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند.
کلیدواژه ها:
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، آشفتگی شناختی، اهمال‌کاری تحصیلی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم