اثربخشی آموزش ریاضی به روش حل مسئله بر تربیت ذهن دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1152-NSC
نویسندگان:
زهرا مسلمی پور *1، طیبه تجری2، مرضیه بیانی3
1علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس امام خمینی(ره)،گرگان،ایران
2علوم تربیتی،پردیس امام خمینی(ره)، دانشگاه فرهنگیان،گرگان،ایران
3علوم تربیتی،پردیس امام خمینی (ره)، دانشگاه فرهنگیان،گرگان،ایران
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثربخشی آموزش ریاضی به روش حل مسئله بر تربیت ذهن دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده ازنظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی ویک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها وارائه گزارش ازداده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی دردسترس پیرامون آموزش ریاضی به روش حل مسئله بر تربیت ذهن دانش آموزان ابتدایی می باشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفکر در ابعاد مختلف، روحیه پژوهشگری، تعامل، ارتباط مفاهیم آموخته شده با زندگی، یادگیری بهینه و فعال بودن دانش آموز، مهم ترین مقوله های تربیت ذهن براساس آموزش ریاضی به روش حل مسئله در دانش آموزان دوره ابتدایی می باشند.
کلیدواژه ها:
تربیت ذهن، روش حل مسئله، آموزش ریاضی، دوره ابتدایی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم