رابطه سبکهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان تنکابن
کد مقاله : 1096-NSC
نویسندگان:
سارا تقیان الموتی *1، هایده عاشوری2
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، تنکابن، ایران ، sarayekta74@gmail.com
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، تنکابن، ایران
چکیده مقاله:
هدف پژوهش رابطه بین سبکهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان تنکابن بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مدارس شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 2974 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول "کرجسی و مورگان" تعداد 340 نفر و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سبک یادگیرى کلب(1985)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس(2004) و خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان(1999) استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی استفاده گردید، صریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی، سبک های یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب برابر 81/0، 78/0 و 79/0 بود. داده های تحقیق با استفاده از رگرسیون گام به گام و با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بین سبکهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان تنکابن رابطه وجود دارد. همچنین بین سبکهای یادگیری(تجربه عینی، مشاهده تاملی، مفهوم سازی انتزاعی، آزمایشگری فعال) و خودکارآمدی و بین اشتیاق تحصیلی(رفتاری-عاطفی-شناختی) و خودکارآمدی تحصیلی رابطه وجود دارد.
کلیدواژه ها:
اشتیاق تحصیلی، سبکهای یادگیری، خودکارآمدی تحصیلی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم