تحلیل محتوای کتب علوم تجربی چهارم و سوم ابتدایی براساس رویکرد اکتشافی برونر
کد مقاله : 1086-NSC
نویسندگان:
فاطمه شریفی *1، محدثه صالحی کهریزسنگی2، زهرا وحیدی3
1دانشجوی رشته ی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان فاطمة الزهرا مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان
2دانشجوی رشته ی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان فاطمة الزهرا مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان
3معاون پرورشی هنرستان فضیلی ناحیه 3 اصفهان
چکیده مقاله:
در فرآیند برنامه درسی تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب ، بخصوص در نظام آموزشی متمرکز در جایگاه ویژه ای برخوردار است . علوم یکی از دروس مهم واساسی دوره ابتدایی است که متاسفانه با عدم توجه کافی معلمان و دانش آموزان روبرو شده است . از این روست که تهیه و تدوین محتوای کتاب های درسی علوم با توجه به ملاک هایی که موجب یادگیری اکتشافی است یک ضرورت محسوب می شود و باید به گونه ای طراحی و تدوین شود که توانایی دانش آموزان را در استخراج مفاهیم حاکم بر پدیده ها با استفاده از فعالیت های عملی پرورش دهد .
پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی است که به بررسی 14مولفه ی برونر که در ذیل به آن اشاره شده میپردازد. واحد تحلیل پژوهش متن ،تصاویر،تکالیف و فعالیت ها است. جامعه آماری این پژوهش کتاب علوم چهارم دبستان در سال تحصیلی1397-1396 و کتاب علوم سوم دبستان در سال تحصیلی1397-1396 است.ابزار اندازه گیری چک لیست 14مؤلفه ی استخراج شده ی برونر است. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا کمی-کیفی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از فرم تحلیل محتوا ازآمار توصیفی (جدول فراوانی،درصد ومیانگین) استفاده شد.
کلیدواژه ها:
تحلیل محتوا، کتاب علوم تجربی، رویکرد اکتشافی برونر
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم