طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مغز برای آموزش تفکر و پژوهش ششم ابتدایی،بر مبنای نظریه خلاقیت گیلفورد
کد مقاله : 1084-NSC
نویسندگان:
مریم عیاری *1، طیبه تجری2، مرضیه بیانی1
1دانشگاه فرهنگیان
2استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران.
چکیده مقاله:
ھﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوھﺶ، ﻃﺮاﺣﯽاﻟﮕﻮی ﺑﺮﻧﺎمه درﺳﯽآﻣﻮزش تفکر و پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮیه خلاقیت گیلفورد در دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺑﻮد. روش ﭘﮋوھﺶ، ﮐﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮی که ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮاﺣﻞ :ﺗﻌﺮﯾﻒ واﺣﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞ، ﮐﺎھﺶ داده ھﺎ، اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﻈﺎم ﻣﻘﻮله‌ﺑﻨﺪی ﻗﯿﺎﺳﯽ، اﺻﻼح ﻧﻈﺎم ﻣﻘﻮلهﺑﻨﺪی و ﯾﮏ ﻃﺮحﮐﺪﮔﺬاری ﻗﯿﺎﺳﯽ ﺑﺮاﺳﺎس داده‌ھﺎ و ارائه ﮔﺰارش ازداده‌ھﺎیﮐﯿﻔﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺣﻮزه ﭘﮋوھﺶ دراﯾﻦ ﻣﻄﺎلعه، ﺷﺎﻣﻞکلیه ﻣﻘﺎﻻت وﮐﺘﺐ در دﺳﺘﺮس، ﭘﯿﺮاﻣﻮن آﻣﻮزش تفکر ، ﻧﻈﺮیه خلاقیت گیلفورد و دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.داده ھﺎ در ﻃﯽ سه ﻣﺮحله ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪکه درﻗﺎﻟﺐ ﻣﺪل اوﻟیه و ﻣﺪل ﻧﮭﺎﯾﯽ ﺷﺎﻣﻞ اﺑﻌﺎد: ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻠﻢ، ﻧﯿﺎز، اھﺪاف، ﻣﺤﺘﻮا، روش‌های ﯾﺎددھﯽ، ارزﺷﯿﺎﺑﯽ، ﻓﻀﺎ، ﻣﻮاد و ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺪرسه‌ای، ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺿﻤﻨﯽ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮﻧﺎمه و ﭘﯿﺎﻣﺪ ھﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ. در این راستا تحلیل یافته‌ها بیان‌کننده‌ی آن است که برنامه درسی آموزش تفکر و پژوهش برمبنای نیاز، اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی‌یادگیری، نقش معلم، ارزشیابی، فضا، مواد و منابع، عوامل مدرسه‌ای، یادگیری‌ضمنی وپیامدها شکل گرفت. در این ارتباط و برمبنای الگوی مفهومی ارائه شده در بخش یافته‌های پژوهش، نیاز بر اهداف تاثیرگذار بوده و محتوا نیز متاثر از نیاز و اهداف بوده است. محتوا بر نقش معلم ، روش‌های یاددهی-یادگیری تاثیر داشته است که در ادامه این روش‌های یاددهی و یادگیری هستند که در نتیجه تاثیرپذیری خود از اهداف و محتوا و عوامل دیگر ،مواد و منابع مورد نیاز آموزش را تعیین می‌کنند.
کلیدواژه ها:
برنامه درسی،تفکر و پژوهش،نظریه خلاقیت گیلفورد، دوره ابتدایی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم