نقش برنامه درسی در تربیت ذهن
کد مقاله : 1079-NSC
نویسندگان:
حدیث آقاشیری *1، مهدی رفعتی پناه مهرآبادی2
1ایران، فارس، کازرون، دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی زینب کبری(س) کازرون
2ایران، تهران، سازمان سمت
چکیده مقاله:
هدف عمده نظام های آموزشی تربیت انسان‌هایی است که بتوانند براساس معیارها، هنجارها، قواعد اجتماعی، دینی و فرهنگی آن جامعه با هم به تعامل بپردازند و موجبات رشد و تعالی خود، دیگران و جامعه را فراهم آورند. طبعاً برنامه درسی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های نظام های آموزشی نقشی تعیین‌کننده در هدایت اذهان فراگیران و دانش‌آموزان به سمت اهداف نظامهای اجتماعی و سیاسی دارد و به مثابه ابزاری برای تربیت انسان‌هایی با اخلاق حرفه‌ای، وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی به شمار می‌رود. بر این اساس پژوهش حاضر در تلاش است تا به بررسی نقش و میزان تاثیر برنامه درسی در تربیت ذهن فراگیران بپردازد و ضرورت تدوین برنامه‌های درسی در ایران به نحوی که منجر به تربیت دانش‌آموزان و فراگیرانی با ذهنیتی خلاق، انتقادی و مبتنی بر رویکردهای اسلامی شود؛ چرا که جامعه ایرانی جامعه‌ایست اسلامی و دارای نظام‌ دینی و عقیدتی ویژه خود، نظامی که با شاخصه‌های اسلامی، متمایز از نظام‌های تربیتی دیگر از جمله نظام‌های تربیتی غرب است.
کلیدواژه ها:
برنامه درسی، تربیت ذهن، تفکر انتقادی، فرهنگ ایرانی- اسلامی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم