ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ اهداف و محتوای برنامه درسی ریاضیات پایه چهارم مقطع ابتدایی اﯾﺮان و ژاپن
کد مقاله : 1056-NSC
نویسندگان:
ایمان قدرتی *
آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بجنورد، ایران
چکیده مقاله:
این مقاله یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی از یک طرف همچنین روش توصیفی- تحلیلی برنامه درسی آموزش ریاضی در دو کشور ایران و ژاپن را بررسی کرده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشور ژاپن گردآوری توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه آنها انجام شد تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش می کند، عناصر اساسی برنامه درسی از جمله اهداف و محتوا را در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی کند. نتایج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت های ملاحظه پذیری بین اهداف و محتوا در بین کشور ژاپن و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در اهداف مکتوب برنامه ی درسی یا اهداف قصدشده موجود می باشد؛ به طوری که روح حاکم بر اهداف و محتوا در کشورهای مورد مطالعه یکی است. اما در عمل فاصله ی قابل ملاحظه بین کشور ما با ژاپن وجود دارد که جای تأمل دارد و ناشی از اجرای برنامه‌ی درسی است، که در میزان کم، اهداف تحقق یافته توسط دانش آموزان خود را نشان میدهد. نتایج آزمون های تیمز مؤید این موضوع بوده، نشان میدهد که این حوزه پژوهشی نیاز به بررسی بیشتری داشته تا در این زمینه، موضوع را بهتر مشخص نماید.
کلیدواژه ها:
بررسی تطبیقی، برنامه درسی، ریاضی، ایران، ژاپن
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم