تحلیل محتوای کیفی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از منظر عدالت اجتماعی درسال 99-98
کد مقاله : 1016-NSC
نویسندگان:
کویستان کشاورزی *1، یسرا دولتیاری1، سوما خواهش2، مهتاب مرادی1
1دانشگاه فرهنگیان کردستان پردیس بنت الهدی صدر سنندج
2دانگشاه فرهنگیان کردستان پردیس بنت الهدی صدر سنندج
چکیده مقاله:
کتاب درسی مهمترین ابزار یادگیری است و رسانه های آموزشی دیگر حول محور کتاب درسی قرار دارند. در حقیقت کتاب درسی در مدارس نقش محوری را در فرآیند یاددهی یادگیری دانش آموزان به عهده دارد. هدف این پژوهش ، تحلیل و بررسی کتاب علوم اجتماعی پایه ی ششم ابتدایی است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری آن محتوای کتاب علوم علوم اجتماعی پایه ی ششم بوده که به طور کلی مورد بررسی قرار گرفته است. ما در طی این تحقیق، نظریات مطرح شده در باب عدالت اجتماعی با مولفه های عدالت مراوه ده ای ، عدالت رویه ای و عدالت توزیعی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول کدگذاری داده ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تنظیم مطالب کتاب به گونه ای است که منبعی مناسب و مفید جهت آموزش لیاقت های اجتماعی به دانش آموزان این مقطع در دوره ابتدایی است.
کلیدواژه ها:
کلمات کلیدی : تحلیل محتوا ، عدالت اجتماعی ، کتاب علوم اجتماعی پایه ی ششم
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم