تربیت ذهن و تقویت مغز همراه با یوگا و اثربخشی آن بر یادگیری دروس ریاضی، علوم و فارسی
کد مقاله : 1001-NSC
نویسندگان:
مریم براتعلی *1، سعیده کریمیان خوزانی2
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران
2علوم ترببتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران/
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف تربیت ذهن و تقویت مغز همراه با یوگا و اثربخشی آن بر یادگیری دروس ریاضی علوم و فارسی انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی(آزمایشی) بود. شرکت کنندگان 39 نفر از پایه چهارم بودند و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و هر دو گروه با آزمون ورودی همتا شدند. 19نفر در گروه آزمایش و 20نفر در گروه گواه قرار گرفت. از دو گروه آزمایش و گواه در سه مرحله آزمون گرفته شد. از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. 2 ماه مداخله یوگا روی گروه آزمایش انجام شد، و از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دوماه بعد از توقف مداخلات یوگا، آزمون پیگیری از به عمل آمد. داده های حاصل از نمرات آزمون ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی بدست آمد. در سطح آمار استنباطی ازتحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج در سطح 05/0≥P نشان داد که تمرینات یوگا بر یادگیری دروس ریاضی، علوم و فارسی تاثیر معناداری داشته، همچنین تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون تا پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش وجود داشت. در نتیجه تمرینات یوگا می تواند به تربیت ذهن و تقویت مغز و بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان کمک نماید.
کلیدواژه ها:
ریاضی، فارسی، علوم، یوگا، یادگیری
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم