ویژگی های معنوی معلم شایسته ونقش آن درتربیت ذهن دانش آموزان |
کد مقاله : 1178-NSC |
نویسندگان |
ابوذر اسماعیلی ثالث *1، محدثه منصوری رضی2، کلثوم غلامی اندراتی3 1مربی آموزش وپرورش 2کارمند دانشکده فنی وحرفه ای مائده 3علوم تربیتی /پردیس امام خمینی (ره) |
چکیده مقاله |
ضرورت شناخت معلم نمونه معنوی همانطور که از نامش هویداست دارای ویژگی های معنوی بر اساس آموزه های دینی اسلامی است. اهداف داشتن معلمی نمونه با بررسی آداب تعلیم و تربیت در اسلام و جایگاه عقل و تفکر در آن به خوبی روشن می شود. اخلاق ، تعهد و نفوذ معنوی از جمله ویژگی هایی است که باعث جذب و انجذاب دانش آموزان به سمت معلم می شوند. تقوا و خارج از ویژگی های اخلاقی فردی و رأفت و مهربانی و گذشت از جمله ویژگی های اخلاقی اجتماعی معلم نمونه می باشد. خود شناسی ، افزایش روحیه معنوی و متوسل شدن به آموزه های دینی از جمله راه کارهای مهم برای تقویت نشاط ، انگیزه و کارایی در معلم و به طبع آن در تربیت ذهن دانش آموزان است. براساس نتایج حاصله، با تمسک به اصول کلی حاکم ،هدف معلم شایسته درتربیت ذهن دو مسئله اساسی است: یکی استعدادیابی و دیگری پرورش و رشد استعدادهای بالقوه و به فعلیت درآوردن آنها در یک نظام همه جانبه که بر مدار تعالیم اسلامی و انسانی باشد. |
کلیدواژه ها |
معلم شایسته معنوی ، آموزه های دینی ، تربیت ذهن ، ایمان و اخلاق |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |