ویژگی های معنوی معلم شایسته ونقش آن درتربیت ذهن دانش آموزان
کد مقاله : 1178-NSC
نویسندگان
ابوذر اسماعیلی ثالث *1، محدثه منصوری رضی2، کلثوم غلامی اندراتی3
1مربی آموزش وپرورش
2کارمند دانشکده فنی وحرفه ای مائده
3علوم تربیتی /پردیس امام خمینی (ره)
چکیده مقاله
ضرورت شناخت معلم نمونه معنوی همانطور که از نامش هویداست دارای ویژگی های معنوی بر اساس آموزه های دینی اسلامی است. اهداف داشتن معلمی نمونه با بررسی آداب تعلیم و تربیت در اسلام و جایگاه عقل و تفکر در آن به خوبی روشن می شود. اخلاق ، تعهد و نفوذ معنوی از جمله ویژگی هایی است که باعث جذب و انجذاب دانش آموزان به سمت معلم می شوند. تقوا و خارج از ویژگی های اخلاقی فردی و رأفت و مهربانی و گذشت از جمله ویژگی های اخلاقی اجتماعی معلم نمونه می باشد. خود شناسی ، افزایش روحیه معنوی و متوسل شدن به آموزه های دینی از جمله راه کارهای مهم برای تقویت نشاط ، انگیزه و کارایی در معلم و به طبع آن در تربیت ذهن دانش آموزان است.
براساس نتایج حاصله، با تمسک به اصول کلی حاکم ،هدف معلم شایسته درتربیت ذهن دو مسئله اساسی است: یکی استعدادیابی و دیگری پرورش و رشد استعدادهای بالقوه و به فعلیت درآوردن آنها در یک نظام همه جانبه که بر مدار تعالیم اسلامی و انسانی باشد.
کلیدواژه ها
معلم شایسته معنوی ، آموزه های دینی ، تربیت ذهن ، ایمان و اخلاق
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی