بررسی میزان بکارگیری واژگان و اصطلاحات حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در کتابهای دوره اول و دوم ابتدایی ( مطابق با کتابهای سال تحصیلی 97-98)
کد مقاله : 1172-NSC
نویسندگان
سعید غفاری *
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله
این تحقیق به منظور بررسی میزان بکارگیری واژگان و اصطلاحات حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در کتابهای دوره اول و دوم ابتدایی ( مطابق با کتابهای سال تحصیلی 97-98) انجام گرفته است. روش تحقیق پیمایش تحلیلی و مطالعه تحلیل محتوایی است و محقق در این پژوهش کلیه کتابهای دوره اول و دوم ابتدایی که مجموعا شامل 44 کتاب درسی می باشد مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیق برای بررسی واژه ها و اصطلاحات علم اطلاعات و دانش شناسی در کتابهای درسی دوره اول و دوم مقطع ابتدایی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که در دوره اول ابتدایی کتابهای قرآن در مجموع با 1149 مورد در رتبه اول از نظر بکارگیری مفاهیم کتابداری و اطلاع رسانی قرار دارد و پس از آن کتابهای فارسی با 338 و ریاضی با 255 مورد به ترتیب در رتبه های دوم تا سوم قرار دارند. همچنین در کتاب هدیه های آسمانی این دوره هیچ اضلاحی از این حوزه یافت نشد. در دوره دوم ابتدایی نیز کتاب قرآن با 1381 مورد از نظر بکارگیری مفاهیم کتابداری و اطلاع رسانی در رتبه اول قرار دارد و کتابهای کارورزی با 396 مورد و کتابهای ریاضی با 353 مورد به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. در ضمن کتابهای تفکر و پژوهش نیز با 41 مورد در رتبه آخر قرار دارند..
کلیدواژه ها
: کتابهای درسی ،تحلیل محتوا/ مفاهیم اطلاع رسانی و دانش شناسی،کتابهای درسی دوره اول ابتدایی،کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر