تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی براساس روش فِرای
کد مقاله : 1170-NSC
نویسندگان
فاطمه بختیاری1، زهرا حسینخانی *2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا زنجان
2دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا (س) زنجان
چکیده مقاله
تحلیل محتوا از روش‌های مفید و کاربردی در اکثر حوزه‌های درسی و رفتاری است که برای توصیف منظم، کمی و عینی محتوای مطالب و مفاهیم گوناگون از جمله کتاب‌های درسی به کار می‌رود. هدف این مقاله ، سنجش و ارزیابی سطح خوانایی کتاب فارسی خوانداری پایه ی چهارم ابتدایی است که در آن سعی شده با به‌کارگیری روش فرای که یکی از روش های کمی تحلیل محتوا می باشد، سطح خوانایی کتاب مذکور و میزان رعایت اصل ساده به دشواری و در نهایت تناسب این کتاب با توانایی فراگیران مربوطه سنجیده شود. به همین منظور سه نمونه متن یک صد کلمه ای از ابتدا ، میانه و انتهای کتاب انتخاب شده و اطلاعات موجود در آن بر اساس شاخص های مورد نظر ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که سطح خوانایی و سطح سنی و کلاسی این کتاب برای فراگیران پایه ی چهارم مناسب نمی باشد و با درک و فهم دانش‌آموزان تناسب ندارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، روش فرای، فارسی چهارم ابتدایی، سطح خوانایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی