اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر شادکامی دانش آموزان
کد مقاله : 1168-NSC
نویسندگان
لاله بابانظری *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، فارس، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش شادکامی دانش آموزان شهر کازرون بود جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان سال دهم شهر کازرون در سال تحصیلی 98-1397 می باشند. گروه نمونه شامل 56 دانش آموز دختر یکی از مدارس متوسطه دوم شهر کازرون بودند. دو کلاس مدرسه دخترانه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.قبل از شروع برنامه آموزش ذهن آگاهی، ابتدا پرسشنامه شادکامی در بین دانش آموزان توزیع شد. سپس به افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی ارائه گردید اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد پس از دریافت برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی تفاوت معناداری در میزان شادکامی در گروه آزمایش و گروه کنترل وجود آمده است. بنابراین ذهن آگاهی یکی از مهمترین سازه هایی است که می تواند در افزایش هیجانات مثبت به نحو ‫موثری به کار گرفته شود‬‬‬‬
کلیدواژه ها
آموزش کاهش استرس، ذهن آگاهی، شادکامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی