بررسی رابطه انس با قرآن و ذهن آگاهی دانشجویان |
کد مقاله : 1166-NSC |
نویسندگان |
لاله بابانظری * گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، فارس، ایران |
چکیده مقاله |
قرآن کریم راهی برای دستیابی به راهنمودهای دین اسلام است و انس با آن می تواند روشنگر مسیر زندگی فرد بر اساس وحی الهی باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انس با قرآن و ذهن آگاهی دانش جویان بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانش جویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر کازرون در سال تحصیلی 98-1397 می باشند. گروه نمونه شامل 156 دانشجو (75 زن و 81 مرد) بودند که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته انس با قرآن و ذهن آگاهی FFMQ پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین کلیه خرده مقیاس های انس با قرآن (اثر قرآن، تلاوت قرآن، کاربرد مفاهیم قرآن، درک معنی آیات و توسل به قرآن) با مولفه های ذهن آگاهی (مشاهده، توصیف، اقدامآگاهانه، غیرواکنشی بودن و غیر قضاوتی بودن) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد . بنابراین انس با قرآن یکی از مهمترین سازه هایی است که می تواند جهت افزایش ذهن آگاهی به نحو موثری به کار گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
انس با قرآن، ذهن آگاهی، دانشجو |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |