موضوع :تربیت ذهنی وعقلانی با رویکرد صدرایی در پرتو آموزه های دین اسلام
کد مقاله : 1165-NSC
نویسندگان
کلثوم غلامی اندراتی *
علوم تربیتی /پردیس امام خمینی (ره)
چکیده مقاله
مفهوم ذهن تعبیر چندان متداولی در علوم عقلی و فلسفی نیست . نمی توان به درستی در خصوص آن قضاوت کرد و تعریف مشخصی از آن در این منابع به دست آورد ، اما از مجموعه تعابیر به دست می آید که مراد از ذهن در اکثر موارد،قوه عاقله ،تفکر و رسیدن از جزییات به کلیات است .دربین اندیشمندان مختلف اسلامی دیدگاه های متفاوت مطرح شده از جمله ملاصدرا که مفهوم ذهن وعقل را به یک معنا تعبیرکرده است ودراین مقاله هم با رویکرد صدرایی به جای مفهوم تربیت ذهن از مفهوم تربیت عقل استفاده شده واین تعبیر یعنی جنبه عقلانی انسان در منابع اسلامی تاکید فراوان شده است. تاجایی که در برخی از روایات از عقل به عنوان رسول باطنی که هدایت تکوینی انسان در گرو آن است قلمدادشده وبا توجه به اهمیت آن، شناخت عقلانی یکی از منابع اصلی شناخت به شمار می رود. ودر مکتب تربیتی اسلام بر لزوم تربیت عقلانی تاکید فراوان شده است؛ تا جایی که تقویت جنبه عقلانی سبب هدایت به سمت حقیقت هستی می شود و عقل جز در بستر علم نمی روید و عالم شدن نیز مستلزم این است که فرد مورد تعلیم قرار گیرد. برای پرورش عقل، روش هایی مانند کسب دانش و آگاهی، تزکیه و تهذیب مورد تبیین قرار گرفته است دراین مقاله با شیوه توصیفی ومروری سعی شده ضمن بررسی مفهوم عقل، تعریف تربیت ، مفهوم تربیت عقلانی، اهمیت تربیت عقلانی و راه‌های شکوفایی عقل از منظر متون اسلامی مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژه ها
تربیت،تربیت ذهنی، تربیت عقلانی، خردورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی