تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی ششم ابتدایی از منظر تربیت ذهنی خلاق در نظام آموزشی ایران |
کد مقاله : 1154-NSC |
نویسندگان |
مریم عیاری * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش ریاضیات در حل مسایل زندگی روزمره بسیار تاثیرگذار بوده است و نقش پررنگی در توسعه ی خلاقیت فردی دارد. از طرفی با توجه به آموزش پذیر بودن خلاقیت و تحقق هدف تربیت ذهنی خلاق، محقق سعی دارد در این تحقیق میزان توجه کتاب درسی ریاضی پایه ی ششم ابتدایی نظام آموزشی ایران را به مفاهیم تربیتی ذهن خلاق، بررسی کرده و مولفه های به کاربسته شده در محتوا، تصاویر و تمارین کتاب درسی را تحلیل کند. محقق برای تحقق هدف مطالعه ی حاضر، از روش تحلیل محتوای کمی از نوع توصیفی-تحلیلی استفاده کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که کتاب درسی ریاضی ششم ابتدایی در روند بهرهگیری از تفکر واگرا، خلق و اجرا و تفکر ارزشیاب، با اختصاص %57.4 مولفه های مورد بررسی، بیشترین توجه را بر تفکر واگرا داشته و با اختصاص 13.3% مولفه های مورد بررسی، کمترین توجه را به مفهوم خلق و اجرا داشته است. |
کلیدواژه ها |
تربیت ذهنی خلاق، ریاضی ششم ابتدایی، تحلیل محتوا، نظام آموزشی ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |