مقایسه و بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و خودکنترلی در نیمرخ های جهت گیری شادکامی متفاوت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر چرام |
کد مقاله : 1153-NSC |
نویسندگان |
لیلا محمدی *1، سید برزو جمالیان زاده2 1دانشگاه فرهنگیان 2مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و خودکنترلی در نیمرخ های جهت گیری شادکامی متفاوت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر چرام می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر چرام در سال تحصیلی 99-1398می باشد. در جامعه مزبور، براساس جدول مورگان، حجم نمونه 182 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی ساده مشخص گردید. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، سه پرسشنامه جهت گیری های شادکامی پترسون، پرسشنامه خودکنترلی تانجی فرم کوتاه و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. ضمناً تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS 19 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بین افراد با جهت گیری شادکامی مختلف، در میانگین نمره کل بهزیستی روان شناختی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین افراد با جهت گیری شادکامی مختلف، فقط در میانگین خرده مقیاس «استقلال»از خرده مقیاس های بهزیستی روان شناختی تفاوت معنی داری وجود دارد. بین افراد با جهت گیری شادکامی مختلف، در میانگین نمره کل خودکنترلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین افراد با جهت گیری شادکامی مختلف، در میانگین ابعاد خودکنترلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. |
کلیدواژه ها |
بهزیستی روانشناختی، خودکنترلی، شادکامی، دانش آموزان، مقطع ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |