بررسی مسئله خلاقیت به عنوان یکی از مؤلفه های ذهن فراگیر |
کد مقاله : 1148-NSC |
نویسندگان |
فائزه سادات محمودی *1، فتانه دانشی2، شهناز زرین خط3 1دانشگاه فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهرا یزدز 2دانشگاه فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهرا یزد 3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا یزد |
چکیده مقاله |
خلاقیت را خلق ایده یا محصولی تازه و مبتکرانه میدانند، در نتیجه این موضوع مسئله ای است که ذهن پژوهشگران، خانواده ها و معلمان و مراکز آموزشی را به خود درگیر کرده است. امروزه به خوبی می دانیم که برای پیشرفت و ترقی باید خلاق بود و نوآوری داشت. در این مقاله که از نوع مروری و روش کار به صورت کتابخانه ای توصیفی بوده است، سعی شده تعریف دقیقی از خلاقیت و مولفه های آن شرح داده شود و همچنین طبق یافته های این مقاله عواملی مانند خانواده، بازی، هنر، مطالعه، محیط و آموزش بر خلاقیت تاثیر گذار بوده و با توجه به نقش آموزش و پرورش در رشد استعدادها و ویژگیهای فردی مانند خلاقیت می توان گفت که معلمان می توانند با کاربرد شیوه هایی مانند واگذاری مسئولیت انتخاب قسمتی از برنامه درسی به دانش آموزان، پشتیبانی از ایده ها و پاسخ های غیرمعمول و به کاربردن روشهای تدریسی که منجر به تقویت شیوه های تفکر همگرا و به ویژه واگرا شود مانند روش تدریس بارش مغزی تاثیر به سزایی در پرورش خلاقیت داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، تفکرخلاق، معلم، دانش آموز، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |