بررسی مسئله خلاقیت به عنوان یکی از مؤلفه های ذهن فراگیر
کد مقاله : 1148-NSC
نویسندگان
فائزه سادات محمودی *1، فتانه دانشی2، شهناز زرین خط3
1دانشگاه فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهرا یزدز
2دانشگاه فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهرا یزد
3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا یزد
چکیده مقاله
خلاقیت را خلق ایده یا محصولی تازه و مبتکرانه می‌دانند، در نتیجه این موضوع مسئله ای است که ذهن پژوهشگران، خانواده ها و معلمان و مراکز آموزشی را به خود درگیر کرده است. امروزه به خوبی می دانیم که برای پیشرفت و ترقی باید خلاق بود و نوآوری داشت. در این مقاله که از نوع مروری و روش کار به صورت کتابخانه ای توصیفی بوده است، سعی شده تعریف دقیقی از خلاقیت و مولفه های آن شرح داده شود و همچنین طبق یافته های این مقاله عواملی مانند خانواده، بازی، هنر، مطالعه، محیط و آموزش بر خلاقیت تاثیر گذار بوده و با توجه به نقش آموزش و پرورش در رشد استعدادها و ویژگیهای فردی مانند خلاقیت می توان گفت که معلمان می توانند با کاربرد شیوه هایی مانند واگذاری مسئولیت انتخاب قسمتی از برنامه درسی به دانش آموزان، پشتیبانی از ایده ها و پاسخ های غیرمعمول و به کاربردن روش‌های تدریسی که منجر به تقویت شیوه های تفکر همگرا و به ویژه واگرا شود مانند روش تدریس بارش مغزی تاثیر به سزایی در پرورش خلاقیت داشته باشند.
کلیدواژه ها
خلاقیت، تفکرخلاق، معلم، دانش آموز، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر