چگونه کمرویی یکی از دانشآموزان کلاس ششم مدرسه حضرت زهرا(س) بهبود بخشیده شد؟ |
کد مقاله : 1136-NSC |
نویسندگان |
مجید کوثری *1، زهرا فیروزی2 1عضو هیت علمی پردیس شهید رجایی شیراز 2اموزگار بیرم لارستان |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر به منظور رفع مشکل کمرویی یکی از دانش آموزان پایه ششم دبستان بخش بیرم لارستان صورت گرفته است . پژوهش حاضر ازنظر رویکرد کیفی و از نظر نوع اقدام پژوهی می باشد . مشارکت کنند ه یکی از دانش اموزان پایه ششم با نام مستعارفایزه میباشد گرداوری شواهد از طریق مشاهده ، مصاحبه با والدین ، جلسه با همکاران و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی جمع آوری انجام شد. پس از مشاهده وضعیت این دانشآموز طی چندین هفته، به گردآوری شواهد از والدین، مدیر و معلمان قبلی وی پرداخته شد. با گردآوری شواهدمورد نیاز با مشاوره مدرسه در این رابطه به تبادل نظر پرداخته شد. و دلایل کمرویی و خجالتی بودن این دانشآموز شناسایی شد. از جمله این دلایل؛ اعتماد به نفس پایین دانشآموز، احساس ترس از برقراری ارتباط با سایر افراد، اضطراب زیاد، و ..... بود. پس از شناسایی علتها، به بررسی راهحلهای مختلف برای این دانشآموز پرداخته شد. این راهحلها عبارت بود ، سپردن مسئولیتهای مختلف به دانشآموز، مشارکت وی در کارهای مختلف، ایجاد موقعیتهایی که دانشآموز درآن مجبور به صحبت شود،اجرای این مداخلات تربیتی با استفاده از روش تقویت ،یادگیری مشاهده ای و روش شکل دهی رفتار والگوی پته ای در طی شش ماه اجرا گردید نتایج پژوهش نشان داد که از طریق مداخله تربیتی انجام شده، دانشآموز پس از درگیری با فعالیتهای طراحی شده تقریبا بر کمرویی و خجالتی بودن فایق امد و بعد از این فعالیتها، بتدریج در کلاس و فعالیتهای کلاسی مشارکت کرده و در این زمینه پیشرفت پیدا کرد. |
کلیدواژه ها |
کمرویی، مداخله تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |