زبان و ادبیات کودکان و تربیت ذهن |
کد مقاله : 1135-NSC |
نویسندگان |
رقیه قره داغلی * علوم تربیتی/دانشجوی دانشگاه فرهنگیان امام خمینی (ره) گرگان |
چکیده مقاله |
زبان فارسی یکی از زبان های پرمحتوا و کهن دنیا و کلید فهم متون گوناگون و ابزار مهم برقراری ارتباط با دیگران است. یکی از شاخه های ادبیات، ادب عامیانه یا ادب شفاهی است که شامل قصه ها و افسانه ها،ترانه ها ، بازی ها ، امثال و حکم، متل ها و چیستان ها و ... است که شفاهاً از فردی به فرد دیگر یا از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و عامل پیوند آنهاست. لالایی ها با نهایت ایجازو با تأثیرگذارترین لحن، حال و هوای گوینده یا سرایندهی خود را بیان میکنند، گرچه سرایندهی اولین لالاییها نامعلوم است، اما این سروده های مادارانه پیونددهندهی روح دو انسان است: مادر و کودک در این تحقیق به تربیت ذهن از طریق زبان و ادبیات فارسی می پردازیم. تجربه های ادبی افراد را در موقعیت تأمل شخصی قرار میدهد و این باعث رسیدن یک فرد به خودآگاهی میشود. در نظریه ذهن کودکان طی پنج مرحله تحول می یابند. |
کلیدواژه ها |
زبان ،ادبیات کودکان، تربیت ذهن |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |