بررسی تاثیر روشهای تدریس فعال بر تربیت ذهن دانشآموزان مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1134-NSC |
نویسندگان |
زهرا حمیدی * دانشجوی رشته ی علوم تربیتی پردیس امام خمینی (ره) گرگان |
چکیده مقاله |
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روشهای تدریس فعال بر تربیت ذهن دانشآموزان مقطع ابتدایی است. یافتههای این پژوهش به روش کتابخانه ای و با مطالعهی مقالات و کتابها گردآوری شدهاست. در این پژوهش، ابتدا تدریسهایی که در کلاسهای امروزی جامعه-ی ما اتفاق میافتد بررسی شد سپس به نقش معلم در جریان تدریس و شفافسازی مفاهیم تدریس فعال و سنتی پرداخته شد. در ادامه نیز ویژگیهای روشهای تدریس فعال، انواع آنها و نحوهی تاثیرگذاری آنها بر جریان تربیت ذهن آورده شد. به عنوان نتیجهگیری از پژوهش انجام شده بایدگفت: روشهای فعال تاثیر چشمگیری بر تربیت و پرورش جنبههای گوناگون تواناییهای ذهنی دارند و اگر به درستی در کلاس اجرا شوند میتوانند دانش آموزان مستعد و توانایی را تحویل جامعه دهند. برای بهبود اثربخشی روشهای فعال بر تربیت ذهن پیشنهاد شد که اولا معلمان برای هر درس تا جای ممکن، از روشهای تدریس فعال استفاده کنند. دوما معلمان با در نظرگرفتن تفاوتهای فردی فراگیران، در جنبههای مختلف فرآیند تدریس، از استعدادهای دانشآموزان استفاده کنند. سوما در جریان ارزشیابی، انتظارات معلم از همه ی دانشآموزان، به یک اندازه نباشد و در نهایت؛ در بررسی نتایج ارزشیابیها، تاکید بر رقابت هر فرد با خودش باشد، نه با دانشآموزان دیگر. |
کلیدواژه ها |
ذهن، تربیت ذهن، روشهای تدریس فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |