نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری فارسی مقطع ابتدایی و تربیت ذهن |
کد مقاله : 1118-NSC |
نویسندگان |
مرضیه فلسفیانکیش *1، سیدبرزو جمالیانزاده2 1علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج 2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
استفاده از مواد و وسایل آموزشی باعث توجه بیشتر فراگیران و کاهش میزان تأثیر موانع ارتباطی از نوع فیزیکی آن میشود و ارتباط بیشتری بین معلم و شاگرد برقرار میکند. وجود وسایل کمک آموزشی و امکانات لازم کمک شایانی به فرایند یاددهی خواهد نمود. انتقال پیامهای آموزشی به دانشآموزان با استفاده از رسانههای آموزشی که جزء تفکیک ناپذیر فرآیند آموزش محسوب میشوند صورت میگیرد و آشنایی با انواع رسانهها راه را به سوی بهرهبرداری ثمر بخش از آنها هموار مینماید. بنابراین انتخاب وسایل مطلوب برای تفهیم هر موضوع درسی، به هدفها و شیوههای آموزشی تعیین شدهی پیش از تدریس وابسته است این وسایل، آموزش را از حالت سخنرانی خارج میکنند و یادگیری را با بهرهگیری از حواس مختلف آسان و ممکن میسازند. در این تحقیق به نقش وسایل کمک آموزشی بر یادگیری و تربیت ذهن پرداخته شده است. فرد با کمک وسایل کمک آموزشی درس فارسی و ربان فارسی را راحتتر و عمیقتر فرا میگیرد و سپس خواندن آثار ادبی و توصیفهای حالات ذهنی شخصیتهای داستان به داوری درباره ذهن دیگران میپردازد، بهطوریکه هرگاه افراد برای داوری درباره تصورات افراد به مشکل مواجه شود، ترجیح میدهد به جای سخن گفتن درباره ذهن دیگران، به توصیف چیزهای دیگر، شاید دنیای پیرامونشان بپردازد. |
کلیدواژه ها |
تربیت ذهن، مقطع ابتدایی، فارسی، وسایل آموزشی، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |