مطالعات روش تدریس فارسی پنجم ابتدایی |
کد مقاله : 1117-NSC |
نویسندگان |
نداسادات درویشپور *1، فاطمه دشتیان2، سیدبرزو جمالیانزاده2 1علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یاسوج 2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج |
چکیده مقاله |
تدریس فعالیتی بین الاشخاصی و تعاملی است مبتنی بر ارتباط کلامی و معطوف به یادگیری یا تغییر روشهای رفتار کردن یک یا چند شاگرد می باشد. در یک تدریس مؤفق شناخت انواع روشهای تدریس و توانایی بکارگیری آنها در کلاس درس از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که اگر روشهای تدریس به کار گرفته شده نامناسب باشد اهداف آموزشی تحقق نخواهد یافت. کتاب درسی فارسی عمدهترین منبع یادگیری فراگیران در زمینه خواندن و پرورش فرایندهای درک مطلب است، بنابراین محتوای این کتاب باید به شکلی تدریس شود که به تقویت و توسعه مهارتهای خواندن و پرورش توانایی درک و فهم متون در دانشآموزان بپردازد. کتاب فارسی پنجم ابتدایی بر افزایش مهارت خواندن و سخن گفتن تمرکز دارد و درک خوانداری و شنیداری را آموزش میدهد. لذا یافتن روشهای مناسب برای تدریس این درس سبب پرورش ذهن و زبان و تقویت توانایی تفکر و تحلیل در دانش آموز میشود. از جمله روشهای مناسبی که در این مقاله به صورت گذرا به آنها پرداخته شده است بحث گروهی، شیوه نمایشنامهای، الگوی بدیعه پردازی، الگوی پرسش و پاسخ، روش پروژهای، الگوی بارش مغزی میباشند که همگی این روشها در نهایت سبب تقویت سخن گفت، تقویت دقت و تمرکز برای خواندن میشوند. |
کلیدواژه ها |
بارش مغزی، پنجم ابتدایی، تدریس، فارسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |