تحلیل محتوای کیفی کتب درسی مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی از منظر تربیت ذهن
کد مقاله : 1116-NSC
نویسندگان
رخساره سادات امیرلطیفی *
دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کیفی کتب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر مبنای تربیت ذهن است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی جهت دار-هدایت شده بوده و جامعه ی آماری و نمونه ی آماری به ترتیب کلیه ی کتب درسی دوره ابتدایی نظام اموزشی جمهوری اسلامی ایران و کتاب مطالعات اجتماعی دوره سوم ابتدایی نظام آموزشی است. در این پژوهش مولفه های تربیت ذهن که شامل وراثت، محیط، خانواده، تغذیه، مدرسه، بازی، سرمایه های فرهنگی، عناصر فضای آموزشی و خصوصیات فردی است، بدست آمده و کتاب بر اساس این عناصر تحلیل شده است و نتایج پژوهش بیانگر آن است که بخش اعظم کتاب به آموزش سرمایه های فرهنگی و پس از آن به نقش خانواده در تربیت ذهن توجه کرده اما سایر مولفه های حاصل شده سهم کمتری را در تربیت ذهن بر عهده داشته اند و در نهایت پیشنهاد می گردد که که به علت نقش موثر محیط، تغذیه، عناصر فضای آموزشی و بازی ها در تربیت ذهن به آن ها اهمیت داده شده و در جهت بهبود آن ها و آموزش فراگیر آن ها سرمایه گذاری گردد.
کلیدواژه ها
تربیت ذهن، کتاب درسی مطالعات احتماعی، دوره سوم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر