مطالعات روش تدریس قواعد دستوری در مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1115-NSC |
نویسندگان |
آمنه پاساد *1، محمد دولت دوست2 1علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یاسوج 2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج |
چکیده مقاله |
در این مقاله با توجه به کاربردی بودن درس فارسی در مقطع ابتدایی انواع راهبردهای تدریس برای آموزش قواعد دستوری مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر حاصل مطالعات کتابخانهای میباشد. کتاب درسی فارسی عمدهترین منبع یادگیری فراگیران در زمینه خواندن و پرورش فرایندهای درک مطلب است، بنابراین محتوای این کتاب باید به شکلی تدریس شود که به تقویت و توسعه مهارتهای خواندن و پرورش توانایی درک و فهم متون در دانشآموزان بپردازد. کتاب فارسی بر دریافت و درک زبان فارسی تمرکز دارد و درک خوانداری و شنیداری را آموزش میدهد. لذا یافتن روشهای مناسب برای تدریس این درس سبب پرورش ذهن و زبان و تقویت توانایی تفکر و تحلیل در دانش آموز میشود. آنچه دراین مقاله آمده، نگاهی کوتاه به روشهای تدریس قواعد دستوری در مقطع ابتدایی میباشد که به مهمترین آنها پرداخته شده است. برای تدریس جمله از روشهای کارتی، کلمه گمشده و... پیشنهاد میشود که در نهایت سبب تقویت صحبت کردن، آشنایی با کاربرد کلمه در جمله میشود. برای تدریس ساختار جمله نیز میتوان از روشهای قیاسی و استقرایی استفاده کرد. برای آموزش جمع کلمات بهترین روش تدریس متن محوری میباشد که سبب تقویت یادگیری و ایجاد رغبت در دانشآموز میشود. |
کلیدواژه ها |
تدریس، روش قیاسی، قواعد دستوری، مقطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |