مطالعات روش تدریس فارسی اول دبستان
کد مقاله : 1113-NSC
نویسندگان
صبا سبحانی نیکو *1، سیدبرزو جمالیانزاده2
1علوم تربیتی- گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
چکیده مقاله
کتاب فارسی عمده‌ترین منبع یادگیری فراگیران در زمینه خواندن و پرورش فرایندهای درک مطلب است، بنابراین محتوای این کتاب باید به شکلی تدریس شود که به تقویت و توسعه مهارت‌های خواندن و پرورش توانایی درک و فهم متون در دانش‌آموزان بپردازد. کتاب فارسی اول ابتدایی بر مبنای مراحل رشد زبان و توانایی یادگیری، طراحی شده است و شامل سه بخش نگاره‌ها، نشانه‌های یک و نشانه‌های دو می‌باشد. لذا یافتن روش‌های مناسب برای تدریس این درس سبب پرورش زبان و تقویت توانایی تفکر در دانش آموز می‌شود.
آنچه دراین مقاله آمده، نگاهی کوتاه و گذرا به روش‌های تدریس در فارسی اول دبستان می‌باشد. از جمله این روش‌ها می‌توان برای تدریس نگاره‌ها به فعالیت‌هایی مانند ببین و بگو، بگرد و پیدا کن، به دوستانت بگو (سبب تقویت خوب سخن گفتن می‌شوند)، تدریس نگاره‌ها با بازی و نمایش (سبب نگرش مثبت دانش آموز به کتاب فارسی و گسترش دامنه واژگان می‌‍شوند) و برای تدریس نشانه‌های فارسی اول ابتدایی نیز می‌توان به روش‌های استفاده از تصویر درشت نشانه‌ها، چینش نشانه‌ها، شعرخوانی و جدول تشخیص اشاره کرد که استفاده از این روش‌ها باعث می‌شوند تا دانش آموز تفاوت میان نشانه‌ها را به خوبی بیاموزند و بتوانند آن‌ها را به‌خوبی تلفظ کنند.
کلیدواژه ها
اول دبستان ، تدریس، فارسی، شعرخوانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر