بررسی رابطه ی باورهای خودکارآمدی و صلاحیت های حرفه ای معلمان |
کد مقاله : 1109-NSC (R1) |
نویسندگان |
فائزه شاپورجانی *1، علی قادری2 1دانشگاه فرهنگیان استان فارس مرز سلمان فارسی شیراز 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
باورها و نگرشهای افراد همواره بهعنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیتهای انسان مطرح بوده است؛ اگر به طور صحیح و درست صلاحیت حرفه ای معلمان پیگیری شود به تقویت عملکرد سازمانی و فردی و باورهای خودکارآمدی معلمان منجر می شود چراکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای ، تعیین ملاک های ارزیابی و نظام رتبه بندی علمی و تربیتی آموزگاران و تقویت انگیزه ی ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی تاکید شده است. در پژوهش حاضر؛ باورهای خودکارآمدی و تاریخچه آن ذکر شده است و در ادامه صلاحیت؛ صلاحیت حرفه ای معلمان و سطوح صلاحیت های حرفه ای به تفضیل بررسی شده است و اهمیت و ضرورت صلاحیت حرفه ای در دستیابی به باورهای خودکارآمدی معلمان و با توجه به سند تحول بنیادین مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت شغلی، صلاحیت حرفه ای، خودکارآمدی، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |