مطالعات روش تدریس فارسی سوم دبستان |
کد مقاله : 1106-NSC |
نویسندگان |
مینا مینا حرمتکیش *1، سید برزو جمالیان زاده2 1علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی- دانشگاه فرهنگیان یاسوج 2دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر یاسوج |
چکیده مقاله |
کتاب درسی فارسی عمدهترین منبع یادگیری فراگیران در زمینه خواندن و پرورش فرایندهای درک مطلب است، بنابراین محتوای این کتاب باید به شکلی تدریس شود که به تقویت و توسعه مهارتهای خواندن و پرورش توانایی درک و فهم متون در دانشآموزان بپردازد. کتاب فارسی سوم ابتدایی بر دریافت و درک زبان فارسی تمرکز دارد و درک خوانداری و شنیداری را آموزش میدهد. لذا یافتن روشهای مناسب برای تدریس این درس سبب پرورش ذهن و زبان و تقویت توانایی تفکر و تحلیل در دانش آموز میشود. آنچه دراین مقاله آمده، نگاهی کوتاه و گذرا به روشهای تدریس در فارسی سوم دبستان میباشد. از جمله این روشها میتوان به بحث گروهی (آموزش احترام به نظریات دیگران)، ایفای نقش (تقویت دقت و تمرکز)، الگوی دریافت مفهوم (شناسایی مفهوم)،الگوی تفکر استقرایی (تقویت تفکر)، الگوی بارش مغزی (تربیت ذهن به سمت مفهوم فداکاری)، الگوی بدیعه پردازی (پیدا کردن راه مناسب برای اندیشیدن)، الگوی پرسش و پاسخ (روش مناسب برای ارزشیابی میزان درک دانش آموز) و روش پروژهای (کمک به تقویت همکاری و احساس مسئولیت داشتن) اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
بارش مغزی، تدریس، فارسی، سوم دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |