بررسی تاب آوری روان شناختی و تاثیر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
کد مقاله : 1101-NSC
نویسندگان
فائزه شاپورجانی *1، محدثه محمدی2، فاطمه اثرکار2
1دانشگاه فرهنگیان استان فارس مرز سلمان فارسی شیراز
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
از میان عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی، سازه ای که طی ده سال گذشته توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، تاب آوری روان شناختی است. تاب آوری به عنوان مقاومت موفقیت آمیز فرد در برابر موقعیت های تهدیدآمیز و چالش برانگیز تعریف می شود، تاب آوری دارای اثرات مثبت بر کاهش افت تحصیلی و بهبود عملکرد تحصیلی افراد بوده و موجبات پیشرفت تحصیلی را فراهم می سازند. به عبارت دیگر این مهم؛ عامل پیش بینی کننده های مثبت پیشرفت تحصیلی محسوب می شود.
این مقاله که به روش توصیفی بررسی شده است در ابتدا به توضیح مفاهیم پیشرفت تحصیلی و تاب آوری روان شناختی افراد پرداخته است، سپس عوامل تاثیرگذار بر تاب آوری و خصوصیات افراد تاب آور ذکر شده است؛ هم چنین مولفه های تاب آوری بیان شده است و در انتها تاثیر تاب آوری بر عملکرد تحصیلی توضیح داده شده است. با توجه به قابل آموزش بودن تاب آوری؛ پیشنهاداتی برای افزایش این مهم آورده شده است.
کلیدواژه ها
تاب آوری، پیشرفت تحصیلی، روان شناختی، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی