تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1097-NSC |
نویسندگان |
فائزه جاودانه *، حمیده جوادی، سید برزو جمالیان زاده دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر یاسوج |
چکیده مقاله |
استرس، اضطراب و افسردگی به عنوان عوامل سلامت روانی، مشکلات متعددی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که قشر آینده ساز کشور هستند، ایجاد می کند.. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج بودند. نمونه پژوهش 24 دانشجو بودند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در ۲ گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. و گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای (هفته ای دو جلسه 90 دقیقه ای) در برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی لوی باند گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که نمرات استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکت کننده در گروه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه کنترل در پس آزمون کاهش یافته است (p≤0.001). نتیجه گیری: برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نشانه های استرس، اضطراب و افسردگی را به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان دارد. |
کلیدواژه ها |
استرس، اضطراب، افسردگی، ذهن آگاهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |