بررسی رابطه ی بین باورهای معرفت شناختی و تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه |
کد مقاله : 1095-NSC |
نویسندگان |
مرجان معصومی فرد *1، طاهره احمدی نژاد2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور 2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور |
چکیده مقاله |
پژوهش موردنظر در صدد است به بررسی رابطه ی بین باورهای معرفت شناختی و تفکر انتقادی در دانش آموزان متوسطه بپردازد ، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جزو تحقیقات پیمایشی می باشد ، جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رشته چهارم ریاضی منطقه 8 شهر تهران به تعداد230 می باشدکه با استفاده از جدول کرچسی و مورگان 140 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید ، ابزارهای اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه می باشد ، در این تحقیق از پرسشنامه پنج لیکرتی معرفت شناختی شومر (۱۹۹۲)و پرسشنامه تفکر انتقادی هایپل (۱۹۸۴)استفاده شده است ؛ که با توجه به استاندارد بودن آن ها روایی صوری آن مورد تایید متخصصان و پایایی آن باتوجه به آلفای کرونباخ به ترتیب نمره 77/0 ، 90/0 بدست آمده و مورد تایید می باشد ، لازم به ذکر است که کلیه ی مراحل استنباطی تحقیق با استفاده از نرم افزار spss انجام گردید.نتایج یافته های به دست آمده نشان می دهد که ، بین باورهای معرفت شناختی و تفکر انتقادی در دانش آموزان متوسطه رابطه وجوددارد. |
کلیدواژه ها |
تفکر انتقادی ، باورهای معرفت شناختی ، دانش آموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |