بررسی تاثیر استفاده از چندرسانهای های آموزشی بر صلاحیت حرفهای معلمان و تربیت ذهنی دانش آموزان |
کد مقاله : 1089-NSC |
نویسندگان |
فاطمه السادات افضلی * دانشگاه فرهنگیان زینب کبری (س) واحد کازرون |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی «تاثیر آموزش چند رسانهای بر صلاحیت حرفه ای معلمان و تربیت ذهنی دانش آموزان پایه پنجم شهر اقلید در درس علوم» میباشد. معلم حرفهای به عنوان یکی از عناصر مهم نظام آموزشی در کارآمدی نظام تعلیم و تربیت جامعه نقش تعیین کنندهای دارد. از این رو در جوامع مختلف به گزینش، تربیت و نگهداری معلمان توجه ویژهای می-شود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهر اقلید به تعداد 1251 بود نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 473 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشهای تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه صلاحیت حرفهای معلمان «شریفی و اسلامیه 1392» و تربیت ذهنی آموزان و استفاده از آموزش چندرسانهای میباشد، روایی آن توسط افراد ذیصلاح این حوزه تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و نرم افزار Spss تحلیل و ضریب اعتبار(82/0=α) به دست آمد. نتایج نشان داد که به کارگیری روشهای تدریس فعال، استفاده از ابزار و وسایل دیداری و شنیداری، اجرای ارزشیابی توصیفی و برقراری ارتباط موثر معلم با فراگیران در فرآیند یاددهی-یادگیری بر تربیت ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی در حد خیلی زیاد موثر است. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت حرفهای معلمان، چند رسانهای، تربیت ذهنی، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |