ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی آﻣﻮزﺷﯽ در ﺗﺪرﯾﺲ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ تربیت ذهنی دانش آموزان در ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ
کد مقاله : 1088-NSC
نویسندگان
فاطمه السادات افضلی *
دانشگاه فرهنگیان زینب کبری (س) واحد کازرون
چکیده مقاله
این پژوهش، با هدف بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی در تدریس و رابطه آن با تربیت ذهن انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ فارس ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﺪ (N=650)، ﮐﻪ از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد، 242 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ‌ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری داده‌ﻫﺎ از دو ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی در آﻣﻮزش ﯾﺎووز (2015) و تربیت ذهنی دانش آموزان ارﺷﺎدی (2012) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﻫﺮ دو ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﺄﯾﯿﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن‌ها از ﻃﺮﯾﻖ آزﻣﻮن آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 826/0و 816/0ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ، در ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺦدﻫﯽ ﺑﻪ ﺳﺆال اول (ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻔﺮوﺿﻪﻫﺎی راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ، ﺷﮑﻞ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺗﻮزﯾﻊﻫﺎ و ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﻧﻤﻮدار ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ) از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﺆال دوم از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد (ﻫﻤﺰﻣﺎن) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻣﻔﺮوﺿﺎﺗﯽ دارد ﮐﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﺧﺺ دورﺑﯿﻦ واﺗﺴﻮن ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺪم ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﺧﻄﺎﻫﺎ و اﺳﺘﻘﻼل آﻧﻬﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮرم وارﯾﺎﻧﺲ، ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻔﺮوﺿﻪ ﻋﺪم ﻫﻢ ﺧﻄﯽ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.
کلیدواژه ها
ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی در آﻣﻮزش، ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ,تربیت ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی