نقش برنامه درسی در تربیت ذهن
کد مقاله : 1079-NSC
نویسندگان
حدیث آقاشیری *1، مهدی رفعتی پناه مهرآبادی2
1ایران، فارس، کازرون، دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی زینب کبری(س) کازرون
2ایران، تهران، سازمان سمت
چکیده مقاله
هدف عمده نظام های آموزشی تربیت انسان‌هایی است که بتوانند براساس معیارها، هنجارها، قواعد اجتماعی، دینی و فرهنگی آن جامعه با هم به تعامل بپردازند و موجبات رشد و تعالی خود، دیگران و جامعه را فراهم آورند. طبعاً برنامه درسی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های نظام های آموزشی نقشی تعیین‌کننده در هدایت اذهان فراگیران و دانش‌آموزان به سمت اهداف نظامهای اجتماعی و سیاسی دارد و به مثابه ابزاری برای تربیت انسان‌هایی با اخلاق حرفه‌ای، وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی به شمار می‌رود. بر این اساس پژوهش حاضر در تلاش است تا به بررسی نقش و میزان تاثیر برنامه درسی در تربیت ذهن فراگیران بپردازد و ضرورت تدوین برنامه‌های درسی در ایران به نحوی که منجر به تربیت دانش‌آموزان و فراگیرانی با ذهنیتی خلاق، انتقادی و مبتنی بر رویکردهای اسلامی شود؛ چرا که جامعه ایرانی جامعه‌ایست اسلامی و دارای نظام‌ دینی و عقیدتی ویژه خود، نظامی که با شاخصه‌های اسلامی، متمایز از نظام‌های تربیتی دیگر از جمله نظام‌های تربیتی غرب است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، تربیت ذهن، تفکر انتقادی، فرهنگ ایرانی- اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی