تأملی بر ارتباط مشاوره و برنامه درسی در مقطع متوسطه بهعنوان ضرورتی انکارناپذیر |
کد مقاله : 1067-NSC |
نویسندگان |
مائده قلبی آهنگری * دبیرآموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مشاوره و برنامه درسی در مقطع متوسطه بوده ، این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات، کتابها، پایاننامهها، منابع کتابخانهای مرتبط با موضوع پژوهش می باشد. فرایند پژوهش با سه سؤال پیگیری شد که میتوان به ارتباط مشاوره و برنامه درسی اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان داد که ضرورت توجه به مشاوره بهعنوان یک ضرورت در برنامه درسی مدرسه مطرح میباشد و باید نظام آموزشی را به سمت و سویی حرکت داد که در برنامه درسی این اقدامات پیشبینی شود. با توجه به نقش مهمی که مشاوره در امر آموزش و برنامه درسی ایجاد میکند، شناخت فنون مشاوره توسط معلمین و همچنین شناخت چگونگی استفاده آنها میتواند آموزشگاه را بستری مناسب و اثرگذار برای رشد شخصی و ذهنی دانشآموز فراهم آورد. بنابراین مشاوره درست تحصیلی از طریق برنامه درسی باید باشد نه صرفاً در قالب کتاب درسی. به عبارتی مشاوره باید برنامه درسی را جهت دهد بهگونهای که در این راستا معلمین، دانشآموزان و والدین را یاری دهد و منجر به تأثیر در تمامی ابعاد و شخصیت دانشآموز شود. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه: مشاوره ، برنامه درسی ، مقطع متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |