نقش نشانگرهای معلّم شایسته در تربیت ذهن در تربیت معلّم از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا ، در سال تحصیلی 99- 1398
کد مقاله : 1060-NSC
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3
1دانشگاه فرهنگیان - پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا
2علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3دبیر آموزش و پرورش شهرستان قرچک آموزشگاه حض)رت زینب(س
چکیده مقاله
درگیر نمودن سامانه های شناختی فراگیران،مثل تفکر،حل مساله،برنامه ریزی،خلاقیت و...مسیر یادگیری به عنوان یکی از عالی ترین کارهای ذهن در این سامانه ها را می چرخاند و یادگیری عمیق و تمام عیار را رقم می زندواین مهم از رهگذر تربیت ذهن فراگیران رُخ عیان می کند. مطالعه حاضرباهدف بررسی نقش نشانگرهای معلّم شایسته درتربیت ذهن درتربیت معلّم ازدیدگاه اساتیدودانشجو معلّمان،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا،در سال تحصیلی 99- 1398 انجام شده است. مساله ی اساسی این است که آموزشِ سنتی حافظه محور، کتاب محورومعلّم محور در نظام تعلیم و تربیت و خلاء برنامه مناسب برای تربیت ذهن دانشجو معلّمان دردانشگاه فرهنگیان امری است که به وضوح در مقابل اهداف تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین قرار دارد.این پژوهش از لحاظ ماهیت کمّی،از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی - پیمایشی محسوب می شود.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 12 سوال بوده که روایی پرسشنامه با اعتبار صوری توسط متخصصین و اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد.جامعه آماری شامل کلیه اساتید و دانشجو معلّمان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا بود که تعداد آن ها 1025 نفرمی باشد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 280 نفر تعیین گردید.نتایج یافته های این پژوهش نشان دادکه نشانگرهای دانش تخصصی و تربیتی ، مهارت های علمی - تربیتی و شایستگی های اعتقادی و اخلاقی معلّمان ، به عنوان سازه ای تاثیرگذار در تربیت ذهن دانشجو معلّمان در دانشگاه فرهنگیان از اهمیتی خاص برخوردار است
کلیدواژه ها
تربیت ، ذهن ، معلّم، دانشگاه فرهنگیان،نشانگرهای معلّمان شایسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی