بررسی نقش فناوری های آموزشی در باور معلمان نسبت به خوداشتغالی دانش آموزان استثنایی در آینده ( مطالعه موردی: معلمان مقطع پیش حرفه ای و حرفه ای مدارس استثنایی استان گیلان) |
کد مقاله : 1057-NSC |
نویسندگان |
آزاده قربانی پیرعلیدهی * کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی و آموزگار ابتدایی مدرسه استثنایی شهید پوررزاز شهرستان بندر انزلی، استان گیلان |
چکیده مقاله |
هدف از آموزش پیشحرفهای و حرفهای به دانشآموزان استثنایی، توانمند کردن آنان برای زندگی بهتر در آینده است. فناوریهای آموزشی ابزارهای مهمی در راستای اثربخشتر کردن آموزش هستند. بنابراین تحقیق حاضر با هدف، بررسی نقش فناوریهای آموزشی در باور معلمان استان گیلان نسبت به خوداشتغالی دانشآموزان استثنایی در آینده به انجام رسید. این تحقیق از نظر رویکرد کلی، کمی و از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری مورد مطالعه کلیهی معلمان دورهی پیشحرفهای و حرفهای مدارس استثنایی استان گیلان هستند (109 نفر) که تعداد 86 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق بازنگری توسط پانل متخصصان و پایایی پرسشنامه با کمک ضریب آلفای کرونباخ ( مقدار 85/0) تأیید شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان مورد بررسی، فناوریهای آموزشی موجب ارتقای اعتماد به نفس در دانشآموزان نخواهد شد اما در ایجاد فرصتهای آموزشی برابر، ارائهی آموزشهای متناسب با بازار کار، ایجاد علاقه در دانشآموزان نسبت به خوداشتغالی، افزایش خلاقیت، آشنایی دانشآموزان با نیازهای مهارتیشان، علاقه-مندی دانشآموزان به کسب اطلاعات بیشتر و ارتقای انگیزه در انجام فعالیتهای مهارتی بسیار مؤثر است. |
کلیدواژه ها |
فناوری آموزشی، خوداشتغالی، کارآفرینی، دانشآموز استثنایی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |