نقش آموزشهای مرتبط با شادمانی در افزایش شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1049-NSC |
نویسندگان |
مهدی شمالی احمدآبادی *1، اعظم دادور2، منصوره پورجانب الهی3، سهیلا عزیزی2 1آموزگار پایه پنجم دبستان، شهرستان اردکان 2کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی/ دانشگاه آزاد اسلامی اردکان 3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد |
چکیده مقاله |
شادکامی یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر بشمار میرود. شادی تأثیرهای زیادی بر شکلگیری شخصیت آدمی دارد. از سوی دیگر جوامعی پویا و زنده تلقی میشوند که عوامل شادیساز در آن زیاد باشد. شادی به عنوان یکی از مفاهیم اصلی زندگی بشریت ارتباط تنگاتنگی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد. درسالهای اخیر پژوهشهای متعددی وجود رابطه بین شادی و عملکرد تحصیلی را مورد بحث قرار دادهاند. در این بین بسیاری از افراد تصور میکنند که شادی خصیصهای است که افراد با آن متولد میشوند و بر همین اساس در مدارس اهمیت زیادی به آموزش شادی در مدارس نمیدهند. حالآنکه بسیاری از افراد تنها به این دلیل انسانهای شادی نیستند که مهارتهای شاد زیستن را نیاموختهاند. از آنجاکه آموزش شادی و در کنار آن نشاط فضای آموزشی نقش و جایگاه برجستهای در مبحث کیفیت و برنامهریزی آموزشی نیز دارد، براین اساس این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزشهای مرتبط با شادمانی در افزایش شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای مروری است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و همچنین پژوهشهای مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است. در این مطالعه روش فوردایس به عنوان یکی از روشهای کارامد در آموزش شادی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که براساس اکثر پژوهشهای انجام شده درخصوص آموزش شادی، این روش یکی از برنامههای بسیار موثر در زمینه بهبود شادی است که میتواند در جهت افزایش شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شادی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |