بررسی تاثیر شیوههای تربیتی والدین در تربیت فرزندان بر مسئولیتپذیری دانشآموزان |
کد مقاله : 1047-NSC |
نویسندگان |
مهدی شمالی احمدآبادی *1، منصوره پورجانب الهی2، سهیلا عزیزی3، اعظم دادور3 1آموزگار پایه پنجم دبستان، شهرستان اردکان 2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد 3کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی/ دانشگاه آزاد اسلامی اردکان |
چکیده مقاله |
مطالعه حاضر با هدف بررسی بررسی تاثیر شیوههای تربیتی والدین در تربیت فرزندان بر مسئولیتپذیری دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهر میبد با تعداد 84 دانشآموز بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 84 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری بامریند (1991) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (۱۹۸۷) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و بهرهگیری از نرم افزار Spss24 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک فرزندپروری مقدرانه و مسئولیتپذیری دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>P). همچنین بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و سلطهگرانه با مسئولیتپذیری دانشآموزان رابطه منفی معنیداری وجود دارد (05/0>P). براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود در جلسات آموزشی خانواده در مدارس اهمیت و ضرورت توجه به شیوههای تربیتی والدین در تربیت فرزندان بر مسئولیتپذیری آنها، بیشتر مورد توجه قرا گرفته و آموزشهای مرتبط با آن انجام شود. |
کلیدواژه ها |
شیوههای تربیتی، والدین، مسئولیت پذیری، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |