بررسی تاثیر شیوههای تربیتی والدین بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1046-NSC |
نویسندگان |
مهدی شمالی احمدآبادی *1، سهیلا عزیزی2، اعظم دادور2، منصوره پورجانب الهی3 1مدرس دانشگاه پیام نور، دانشگاه پیام نور اردکان 2کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی/ دانشگاه آزاد اسلامی اردکان 3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد |
چکیده مقاله |
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای تربیتی والدین بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهر میبد با تعداد 84 دانشآموز بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 84 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری بامریند (1991) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و بهره گیری از نرم افزار Spss24 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین شیوه تربیتی مقتدرانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنیدار و بین شیوه تربیتی سلطه گرانه و شیوه تربیتی سهلگیرانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنیدار وجود دارد. براساس یافتههای پژوهش و نقش شیوههای تربیتی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پیشنهاد میشود مدارس با آموزش شیوههای تربیتی صحیح زمینه بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان را فراهم نمایند. |
کلیدواژه ها |
شیوههای تربیتی والدین، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |