تاثیر برنامه درسی مبتنی بر یاددهی یادگیری فعال بر رشد ذهنی دانش آموزان (موردمطالعه: دبیرستان دخترانه حضرت مریم بوشهر در سال تحصیلی98-1397)
کد مقاله : 1032-NSC
نویسندگان
زهرا محمدی *
استان بوشهر-بوشهر-خیابان شهید عاشوری-کوچه 41-پردیش شهیده بنت الهدا -دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این مقاله، به دنبال بررسی تاثیر برنامه درسی مبتنی بر یاددهی یادگیری فعال بر رشد ذهنی دانش آموزان در دبیرستان دخترانه حضرت مریم(دوره اول) در سال تحصیلی 98-97 است. این تحقیق، پیمایشی توصیفی است و جامعه آماری آنرا 429 نفر دانش آموز(143 نفر پایه هفتم، 125 نفر پایه هشتم و 161 نفر پایه نهم) و 39 نفر معلم، تشکیل می‌دهند که از میان دانش آموزان، تعداد220 نفر(75 نفر پایه هفتم، 65 نفر پایه هشتم و 80 نفر پایه نهم) و کل 39 معلم به عنوان نمونه و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق ساخت(23 پرسش) و همچنین مصاحبه و مراجعه به سر کلاس‌های درس، استفاده شد. با استفاده از روش‌های آماری متناسب در دو سطح توصیفی و استنباطی(جداول فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، خی دو و ...)، یافته‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که علیرغم به کار گیری یادگیری و یاددهی نوآورانه، باز هم شیوه‌های سنتی مثل تدریس یکطرفه معلم و گوش دادن یکطرفه دانش آموزان، رواج دارد. موانع رایج و ما حصل این تحقیق عبارتند از شیوه سنتی تدریس و نحوه تربیتی بچه‌ها، فقدان منابع نهادی و آموزشی، عدم تجربه کافی معلمان، مواد آموزشی نا مناسب برای یادگیری فعال و عدم تمایل دانش‌آموزان در مشارکت فعال در فرایند یاددهی و یادگیری.
کلیدواژه ها
برنامه درسی؛ یاددهی- یادگیری؛ رویکردهای نوین آموزشی؛ دبیرستان دخترانه حضرت مریم(دوره اول)
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی