تأثیرات مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی بر رویکرد مدارس ابتدایی |
کد مقاله : 1023-NSC |
نویسندگان |
ژینا شریفی * دانشگاه فرهنگیان کردستان |
چکیده مقاله |
مشارکت معلمان در برنامهریزی درسی از جمله موضوعات مهم و اساسی در نظامهای آموزشی بوده است. هدف از اجرای ای پژوهش دستیابی به تاثیرات مشارکت معلمان در فرایند برنامه ریزی درسی می باشد. یافته های پژوهش با روش کتابخانه ای جمع آوری شده است. بررسیهای انجام-گرفته دربارة علل ناکارآمدی برنامههای درسی متمرکز نشان میدهد که دلیل اساسی این شکست، فقدان مشارکت معلمان در فرایند برنامهریزی بوده است. همچنین، زمینهسازی برای ارتقاء شأن و منزلت حرفهای معلمان، حساسشدن مدارس برای پاسخگویی به محیط اطراف خود، توسعة اقتصادی و نوسازی سیاسی، جنبشهای متعدد بومی، نظریههای ساختوسازگرایی ، انتقادی و ایدههای متأثر از انسانگرایی، عقاید و نظرات بزرگان تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی ضرورت توجه به این مهم را نشان میدهد. بنابراین مشارکت معلمان در نظام برنامهریزی درسی یک فرایند تکبعدی نیست؛ بلکه شامل ابعاد طراحی، تدوین، اجرا، ارزشیابی و بازنگری و تجدیدنظر است که هریک دارای مؤلفههای گوناگونی می باشد و همۀ عوامل با همکاری یک دیگر به یک برنامۀ درسی مطلوب منجر میشوند. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، برنامه ریزی درسی، مشارکت معلمان، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |