جایگاه برنامه های درسی و معلمان در رشد ابعاد هویت کودکان در دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1008-NSC |
نویسندگان |
حسین حسنی * دکتری رشته برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان |
چکیده مقاله |
کودکان در سنین دوره ابتدایی در حال رشد و توسعه ظرفیت خود برای روابط طولانی مدت و بدست آوردن بزرگسالی هستند. بررسی مسائل مربوط به چگونگی رشد ابعاد هویت میان کودکان و عوامل مؤثر بر آن یکی از چالشهای پیشروی برنامههای درسی است. شکلگیری هویت در سنین دوره ابتدایی میتواند شامل: هویت فردى (شخصى)، هویت جمعی، هویت فیزیکی /جسمانی/ روانی- حرکتی، هویت شناختی، هویت اخلاقی و عاطفی، هویت حرفهای، هویت دینى، هویت اجتماعى، هویت فرهنگى، هویت سیاسی، هویت نژادی، هویت تمدنى، هویتخانوادگى، هویت ملى، هویت جهانی، هویت جنسی، هویت اکولوژیکی باشد که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده است و در نهایت دروسی را که در قالب آنها میتوان به رشد و پرورش هر یک از این ابعاد هویتی پرداخت، اشاره شده است. هر یک از ابعاد مختلف هویت بر یکدیگر تأثیر و تأثر متقابلی دارند، از اینرو برنامههای درسی دروس مختلف در دوره ابتدایی نیز میبایست به ویژه در عنصر اهداف و محتوا از وحدت، یکپارچگی و انسجام برخوردار باشند. |
کلیدواژه ها |
هویت، دوره ابتدایی، برنامه های درسی، والدین، کودکان، معلم، رشد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |