الگوی دریافت مفهوم: روشی برای تربیت ذهن و یادگیری مغزمحور |
کد مقاله : 1006-NSC |
نویسندگان |
حسین حسنی * دکتری رشته برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش واکاوی آثار و پیامدهای روش تدریس دریافت مفهوم در تربیت ذهن و یادگیری مغزمحور است. این روش یکی از روش-های تدریس خانواده الگوهای تدریس پردازش اطلاعات در ذهن است. روش پژوهش مروری و کتابخانهای و با ارائه مجموعهای تحلیلی از نتایج و یافتههای سایر مقالات و پژوهشهای صورت گرفته مرتبط با روش تدریس دریافت مفهوم است. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که یادگیری مغز محور و تربیت ذهن چگونه در طی مراحل و گامهای الگوی استقرایی دریافت مفهوم شکل میگیرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد در هر یک از مراحل سه گانه این روش تدریس (عرضه مطالب و شناسایی مفهوم، آزمون دستیابی به مفهوم، تحلیل راهبردهای تفکر و نام گذاری مفهوم) ذهن دانش آموزان فعالیتی مستمر و آگاهانه دارد و در طی فرایند یاددهی- یادگیری فعالانه به ساخت فرضیه و تحلیل مثالها و پیش دانستههای قبلی میپردازد که منجر به چالش کشیدن حافظه حسی، کوتاه مدت و حافظه درازمدت شده و منجر به یادگیری عمیق، مادم العمر و اتشافی در فراگیران میشود. |
کلیدواژه ها |
دریافت مفهوم، روش تدریس، تربیت ذهن، رشد تفکر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |