رابطه هوش هیجانی و خودکنترلی با کیفیت زندگی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
کد مقاله : 1169-NSC
نویسندگان:
نرگس خاتون حسینی *
پردیس امام خمینی (ره) گرگان -سرپرست شبانه روزی
چکیده مقاله:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه هوش هیجانی و خودکنترلی با کیفیت زندگی خوابگاهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه آماری شامل بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه هوش هیجانی وخودکنترلی و کیفیت زندگی خوابگاهی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون به شیوه گام به گام و واریانس چندمتغیره تحلیل شد.نتایج نشان داد که هوش هیجانی، رابطه مثبت و معناداری با خودکنترلی دارند.بین هوش هیجانی و چهار مؤلفه آن (خودآگاهی، خودمدیریتی ، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه)، با کیفیت زندگی خوابگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفه های خودکنترلی (سازگاری،پیشرفت تحصیلی ،رابطه مثبت،مهارت های بین فردی) با کیفیت زندگی خوابگاهی رابطه معنا داری داشتند.اما بین مولفه ی پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی خوابگاهی رابطه معناداری وجود ندارد.نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب مولفه های خودآگاهی، خودمدیریتی ، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه ،سازگاری،پیشرفت تحصیلی ،رابطه مثبت ومهارت های بین فردی پیش بینی کننده کیفیت زندگی خوابگاهی هستند و بین دختران و پسران در مولفه های هوش هیجانی و خودکنترلی تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژه ها:
هوش هیجانی ،خودکنترلی،کیفیت زندگی خوابگاهی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم