تاثیر عوامل انگیزش در یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
کد مقاله : 1155-NSC
نویسندگان:
محمدرضا مازندرانی *
ریاست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
چکیده مقاله:
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل انگیزش در یادگیری و عملکرد یادگیری در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان است.این پژوهش ازنوع پژوهش های توصیفی وپیمایشی است. وجامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان در 3 رشته تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان در سال 1398 به تعداد 243 نفر می باشد. نمونه آماری بصورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس به تعداد 143 نفر انتخاب شدند. مقیاس های پژوهش شامل پرسشنامه عملکرد یادگیری یانگ، کلمز و مورفی (2003) شامل 5 سوال و پرسشنامه عوامل انگیزش یادگیری کاشف، ایاض، راضا و حمید (2013) شامل 5 بعد انگیزش یادگیری و 26 سوال محقق ساخته بودند.پایایی پرسشنامه های مذکور به ترتیب 80/0 و 81/0 بدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که ابعاد عمکرد اساتید، امکانات یادگیری و شخصیت دانشجویان بصورت مثبت قادر به پیش بینی عملکرد یادگیری دانشجویان هستند و ضرایب استاندارد رگرسیونی حاصل شده به ترتیب 36/0و 18/0 می باشد. همچنین بین عملکرد یادگیری دانشجویان به تفکیک معدل نیز تفاوت معنی داری وجود دارد و دانشجویان با معدل بالاتر عملکرد یادگیری بالاتری را نشان داده اند(05/0>p). با توجه به نتایج بدست آمده مبنی بر نقش معنی دار عملکرد اساتید و امکانات یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان، توصیه می‌شود که مدیران در دانشگاه فرهنگیان ،نسبت به عملکرد اساتید و همچنین امکانات یادگیری بیش از پیش توجه نمایند.
کلیدواژه ها:
انگیزش یادگیری، دانشجومعلمان، عملکرد اساتید، ، امکانات یادگیری، عملکرد یادگیری
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم