اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری وخردمندی در دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه
کد مقاله : 1150-NSC
نویسندگان:
شکوفه رحیم پور *1، غلامرضا منشئی2، مژگان عارفی2
1دکترای روانشناسی تربیتی ،دانشگاه ' فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهراء ،یزد،ایران
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوارسگان)، اصفهان ،ایران
چکیده مقاله:
هدف پژوهش حاضر ،بررسی اثربخشی ذهن آگاهی نوجوان محور بر تاب آوری و خردمندی دانش آموزان دختر شهرستان ابرکوه و پژوهش از نوع مداخله با طرح پیش آزمون-پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان ابرکوه، درسال تحصیلی 1398-1397ومشارکت کنندگان درپژوهش شامل 30 نفرازدانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.این افراد بر اساس تقسیم تصادفی در دو گروه مداخله و گروه کنترل به تعداد مساوی قرار گرفتند و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از مقیاس تاب آوری کانر – دیویدسون و پرسشنامه خردمندی آردلت استفاده شد.این ابزار ابتدا برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون ،اجرا شدند.سپس آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور به عنوان متغیر مستقل پژوهش در 10جلسه 60دقیقه ای،برای گروه آزمایش اجراشد.گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان آموزش،بار دیگر دو ابزار پژوهش برای هر دو گروه مداخله و کنترل ،به عنوان پس آزمون ،اجرا شد.داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس ،تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور در افزایش تاب آوری وخردمندی در دختران دانش آموز، تاثیر مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژه ها:
ذهن آگاهی نوجوان محور، تاب آوری ،خردمندی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم