اهمیت نقشه برداری مغز در یادگیری
کد مقاله : 1139-NSC
نویسندگان:
رخساره سادات امیرلطیفی *
دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)
چکیده مقاله:
نقشه ذهنی، نموداری درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایده‌ها، فعالیت‌ها یا موارد دیگر مربوط به یک کلیدواژه یاایده مورداستفاده قرارمی گیرد و این نمودار برای تولید، سازماندهی و ساختاردهی ایده‌هاوافکار به کار بسته می‌شود و در حل مسئله، فرایند تصمیم‌گیری و نوشتن می‌تواند مورد استفاده قراربگیرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل اهمیت نقشه برداری مغز در یادگیری انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس دادهها و ارائه گزارش از داده های کیفی بودهاست. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون تحلیل اهمیت نقشه برداری مغز در یادگیری دانش آموزان می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، از شیوه فیش برداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از جمله علل اهمیت داشتن نقشه برداری مغز در یادگیری میتوان به افزایش فعالیت یادگیرنده، سازمان دهندهی ایده ها، ارتباط میان تمام ایده ها، گستردگی ایده ها، ایجاد مغزمتعادل، ارائه ی کارکردمغز و برتری نقشه ی ذهنی الکتریکی نسبت به نقشه ی ذهنی سنتی اشاره کرد، بنابراین باتوجه به اهمیت فوق العاده نقشه برداری ذهنی در یادگیری می توان به شیوه های آموزش ویادگیری کودکان در مدارس توجه ویژه ای داشت تا سبب پیشرفت روزافزون سیستم آموزشی در کشور شد.
کلیدواژه ها:
مغز، نقشه برداری، یادگیری
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم