طراحی یادگیری آنلاین مبتنی بر مغز با تاکید بر یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار
کد مقاله : 1138-NSC
نویسندگان:
حسین امانی1، حسین تربتی نژاد *2، احسان محمدی3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور دامغان
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی ره
3معاون آموزشی مدرسه، آموزش و پرورش دامغان
چکیده مقاله:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی یادگیری آنلاین مبتنی بر مغز با تاکید بر یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار پرداخته شد.
روش: روش پژوهش در این مقاله بصورت مروری بوده بدین صورت که با جستجوی مقالات مرتبط با موضوع و با در نظر گرفتن واژه های کلیدی در پایگاه های تخصصی در میان مقالات چاپ شده انجام شد که 47مقاله یافت شد که 25 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب، گردآوری ، مطالعه، دسته بندی و استخراج مطالب از آنها صورت پذیرفت.
نتایج: در این مقاله ابتدا به بررسی رویکردهای یادگیری ساختارگرایی و دوازده اصل طراحی مبتنی بر مغز و رابطه بین یادگیری تجربی کلب و یادگیری مبتنی بر مغز و همچنین به یادگیری یکپارچه مبتنی بر مغز(مدل تدریس) پرداخته شد. سپس به مبانی و چهارچوب آموزشی یادگیری سیار و رابطه یادگیری مبتنی بر مغز و یادگیری سیار پرداخته شد. و سرانجام به مبانی و مزایای استفاده از نقشه ذهن آنلاین در یادگیری الکترونیکی و طراحی دوره آنلاین یادگیری مبتنی بر مغز پرداخته شد.
نتیجه گیری :الگوهای سازنده گرایی مانند یادگیری تجربی ،یادگیری مبتنی بر مسئله و یا یادگیری مشارکتی می تواند به عنوان رویکردهای سازگار بایادگیری مبتنی بر مغز ارزیابی شود. پیشنهادهای زیادی برای ادغام یادگیری مبتنی بر مغز در محیط آموزشی از جمله بازیابی تحقیقات علوم عصبی، سبک های یادگیری، افزایش توجه، نقش احساسات در یادگیری وجود دارد که برای دوره های آنلاین و یادگیری موبایل کاربرد دارد. مدل پیشنهادی که در این مقاله به صورت اختصاری ارائه شده است ، با تئوری یادگیری مبتنی بر مغز همسو است.
کلیدواژه ها:
یادگیری آنلاین، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، یادگیری مبتنی بر مغز، طراحی یادگیری،
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم